Menu Close

Emotie eten

Emotie eten
Emotie eten. Foto copyright van www.emotie-eten.nl
Bijna iedereen kent het wel: emotie eten. Je voelt je rot en vergrijpt je aan eten. Ongezond eten wel te verstaan: chocolade, chips, koekjes, … Wat je maar kunt vinden, en liefst in grote hoeveelheden. En het helpt, heel eventjes. Vervolgens voel je je nog beroerder, want nu voel je je ook nog schuldig over het feit dat je je aan dat ongezonde voer hebt vergrepen. Het helpt niet, en dat weten we eigenlijk wel. En toch blijven we het doen. Keer op keer op keer… Hoe doorbreek je dat?

Bewustzijn

Het begint met bewustzijn. Wij zijn ons er maar al te vaak niet van bewust dat we eten. Terwijl we eten doen we ook nog iets anders (televisie kijken, lezen, praten), of we eten terwijl we iets anders doen. En zonder dat je er erg in hebt eet je een hele zak chips, rol koekjes, etc. leeg. Pas als je mis grijpt realiseer je je wat je hebt gedaan, maar dan is het te laat.

Om je bewust te worden van wat je aan het doen bent is het een goed idee om allereerst te stoppen met multi-tasken. Doe 1 ding tegelijk en wees je bewust van wat je doet. Dus als je eet ben je alleen nog maar aan het eten. Bij vol bewustzijn. Je stopt een hap in je mond, begint te kauwen en bent alleen maar daar mee bezig.

Wie schrijft die blijft

Wat ook helpt is het bijhouden van een logboek. Schrijf alles op wat je eet en drinkt. Ieder snoepje, iedere maaltijd, alles. Schrijf het tijdstip erbij en hoeveel je eet/drinkt, maar vooral ook hoe je je voelt. Zowel voor als na het eten/drinken. Op die manier kun je je bewustzijn kweken. Zo kom je er misschien achter dat je elke middag om 4 uur naar de koekjestrommel grijpt, omdat je dan honger hebt. Als dat zo is kun je daar rekening mee houden door voor een gezond alternatief te zorgen.

Haal het niet in huis

Maar vaak eten we tussendoor zonder dat we honger hebben. Uit gewoonte en omdat het beschikbaar is. In dat laatste geval helpt het om dingen niet in huis te halen. En kom nou niet aan met de smoes dat je wel moet vanwege de kinderen! Ook kinderen hebben geen snoep en dergelijke nodig, in tegendeel. Ook zij worden er dik van, ontwikkelen diabetes, etc. Dus gebruik je kinderen niet als excuus-Truus, maar leer ook hen om gezond te eten.

Neem de oorzaak weg

Emotie eten heeft een oorzaak. Meestal is er iets niet leuk en probeer je dat weg te eten. Ook hier begint de oplossing weer met bewustzijn. Probeer te achterhalen waarom je je rot voelt. En probeer vervolgens eens een andere manier te vinden om daar iets aan te doen. Ga sporten of een stuk wandelen. Bel een vriend of vriendin op, of ga er langs. Luister naar muziek die je mooi vindt. Ga lekker een boek lezen. Schrijf (met de hand) een brief aan iemand die je dierbaar is…

Heb jij ook last van emotie eten? Weet je waar dat vandaan komt? Wat eet je dan? Wat zou je anders kunnen doen om jezelf daadwerkelijk te helpen? Deel je ervaringen hieronder en help jezelf en anderen om je emoties onder ogen te zien en de baas te worden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *