Menu Close

Boekbespreking: The China Study

The China StudyT. Colin Campbell heeft tientallen jaren onderzoek gedaan naar de relatie tussen voeding en gezondheid. In dit boek presenteert hij zijn eigen onderzoeksresultaten en die van honderden andere onderzoekers. De resultaten zijn confronterend. Hij gaat uit van de situatie in Amerika, maar die is hier feitelijk hetzelfde. We lopen alleen een paar jaar achter.

Al vele jaren spreken we over “welvaartsziekten”. Ziekten die een direct gevolg zijn van onze welvaart en die niet of nauwelijks voorkomen in gebieden met minder welvaart. Wanneer we spreken over welvaartsziekten, dan bedoelen we hart- en vaatziekten (incl. hoge bloeddruk), overgewicht en obesitas, diabetes, allerlei vormen van kanker, Alzheimer en auto-immuunziekten (zoals bijvoorbeeld MS). Stuk voor stuk ernstige ziekten waar veel mensen aan lijden en overlijden. Dat is ten eerste heel erg naar en verdrietig voor die mensen (en hun nabestaanden), en ten tweede kost de behandeling van deze ziekten heel erg veel geld.

In The China Study wordt beschreven wat de invloed is van voeding op deze ziekten. Er worden allerlei onderzoeken aangehaald, zowel praktijkstudies als laboratoriumstudies. En ze ondersteunen allemaal, zonder uitzondering, dezelfde conclusie.

Onze welvaartsziekten worden veroorzaakt door onze voeding. En zijn ook te voorkomen en vaak zelfs te genezen door voeding. Door over te schakelen op volwaardige, plantaardige voeding kun je voorkomen dat je deze ziekten oploopt. En dat blijkt, op enkele uitzonderingen na, los te staan van je genetische aanleg. In het ontwikkelen van welvaartsziekten speelt voeding een heel veel grotere rol dan je genen.

Deze kennis is niet nieuw. Het is al decennia bekend, en de bewijzen stapelen zich op. De reden waarom het niet bij het grote publiek bekend is is simpel: geld. Zowel de voedingsindustrie als de farmaceutische industrie hebben er geen belang bij dat deze kennis het grote publiek bereikt. En dus beschermen ze hun eigen belangen met alle middelen die tot hun beschikking staan. Colin Campbell en de zijnen proberen dit te doorbreken. Het is een beetje een David en Goliath verhaal, en we weten hoe dat geëindigd is.

Meer informatie

Het boek is o.a. te koop via Amazon, in het Engels en Duits. En op de website van The China Study vind je uitgebreide referenties per hoofdstuk uit het boek.
Er is een levendige community ontstaan rondom het boek. En er is een documentaire gemaakt: Forks over Knives, en ook rondom deze film hebben zich mensen verzameld die ervaringen en informatie delen.