Menu Close

Spaghetti met een saus van lente-ui, aubergine, pompoen en tomaat, met basilicum en voedingsgist

Woensdag ben ik voor het eerst naar de markt in Nordhorn geweest. Daar staan ook een paar kramen die biologische producten verkopen, en ik heb me niet ingehouden. Normaliter heb ik een Plan en een Lijstje. Dat had ik nu ook wel, maar bij het zien van al die mooie, verse producten ben ik aan het inkopen geslagen en heb meer gekocht dan er op mijn lijstje stond, en ook hele andere dingen. Met verse groenten en fruit vind ik dat niet zo erg.

Vanavond toen ik honger kreeg heb ik gekeken wat er nog over was van al die rijkdom en een heerlijk maaltje bij elkaar geimproviseerd. Het werd spaghetti van kamut met een saus van o.a. lente-ui, aubergine, pompoen en tomaten, met daaroverheen een klein beetje haver-room, voedingsgist en heel veel verse basilicum. Errug lekker, vers, en 100% veganistisch. Gezonder kun je het niet krijgen denk ik!

IMG_0441.JPG

Het recept (voor 2 personen):
INGREDIENTEN
– 2 el kokosolie (extra vierge olijfolie had ook gekund)
– 1 volle el Provencaalse kruiden
– hand vol lente-uitjes
– 1 aubergine
– 1/2 kleine pompoen (Oranje Hokkaido)
– ca. 400 g rijpe tomaten
– zout en peper
– scheutje haver-room
– 2 el voedingsgist
– verse basilicum (naar smaak, ik houd van VEEL)
– 150 g (kamut) spaghetti

BEREIDING:
Snijd de lente-uitjes in ringetjes. Verhit de kokosolie, zet het vuur laag en voeg de Provencaalse kruiden toe. Laat deze even bakken tot ze lekker gaan ruiken (ca. 30 seconden) en voeg dan de uitjes toe. Roer het om en laat ze dan rustig een beetje smoren terwijl je de aubergine in blokjes snijd.

Voeg de aubergineblokjes toe, zet het vuur hoog en roer om tot de aubergines goed warm zijn. Zet dan het vuur laag en doe de deksel op de pan. Schil de pompoen en verwijder het zachte binnenste. Snijd hem in blokjes en voeg deze toe aan het aubergine-mengsel. Even omroeren, 2 el water toevoegen, en met de deksel op de pan rustig laten staan.

Was de tomaten, snijd de groene delen eruit, en snijd ze in stukjes. Voeg ook deze toe aan het aubergine-mengsel. Zet het vuur weer hoog en roer goed om aanbranden te voorkomen. Als alles warm is zet je het vuur weer laag en laat je de boel met de deksel er op zachtjes smoren. De bedoeling is dat de aubergine helemaal uit elkaar valt.

Breng water met een beetje zout aan de kook. Voeg als het water kookt de spaghetti toe en laat deze zolang koken als volgens de verpakking nodig is om gaar te worden. De mijne had aan 8 minuten genoeg. Snijd ondertussen de basilicum klein.

Als de spaghetti gaar is giet je hem af in een zeef. Een vergiet is te groot (de mijne althans), en ook afgieten is lastig; voor je ‘t weet ligt het grootste deel van je eten in de gootsteen.

Verdeel de spaghetti over 2 borden. Verdeel daarover de groentesaus en giet er een klein beetje haver-room overheen. Dan de voedingsgist en tenslotte de basilicum. Direct opdienen en smullen maar.

Eet smakelijk!

3 Comments

    • Karen Drost

      Hoi Lucie,

      Beide zijn te koop bij de natuurvoedingswinkel. Ik heb ze van EkoPlaza in Enschede, maar heb vorige week Nordhorn verkend en daar is ook het een en ander te vinden. De DM drogist aan de grote parkeerplaats waar ook Toom baumarkt is heeft een vrij grote afdeling met biologische producten. Misschien dat zij zulks ook hebben. En de voedingsgist is sowieso een Duits product: Hefeflocken van VITAM. Voedingsgist kun je heel goed gebruiken i.p.v. geraspte kaas als veganistisch alternatief.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *