sep 192014
 

Er zijn tegenwoordig een aantal “low-carb”-dieten populair bij mensen die willen afvallen. Want van koolhydraten word je dik, zo is de overheersende mening. Maar is dat wel zo? Ja en nee.

Ja, van de koolhydraten die in de meeste voedingsmiddelen zitten word je dik en verder niks. Ze zijn ontdaan van alles wat goed voor je is en bevatten geen voedingswaarde meer. Ze zijn “geraffineerd”. Schoongemaakt dus en daardoor feitelijk leeg. Voorbeelden hiervan zijn (tarwe)bloem en witte rijst.

Echter, als je kijkt naar de hele producten wordt het een heel ander verhaal. Hele granen bevatten veel vezels en voedingsstoffen. Ze zorgen dat je je verzadigd voelt. En dat is belangrijk, zeker als je wilt afvallen.

De andere kant van het low-carb dieet is dat zulke dieten heel erg veel dierlijke producten bevatten. En die bevatten veel eiwit en vet en weinig vezels. Uit allerlei onderzoeken, zowel in laboratoria als onder bevolkingsgroepen, is gebleken dat dierlijke eiwitten en vetten verantwoordelijk zijn voor al onze welvaartsziekten. Hoe groter het aandeel dierlijke eiwitten en vetten in de voeding, hoe groter de kans op ziekten zoals obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, kanker, Alzheimer en auto-immuunziekten.

Hoe groter het aandeel plantaardige voedingsstoffen, hoe kleiner de kans op al deze ziekten. En zelfs als je al zo’n ziekte hebt is deze in een aantal gevallen te genezen door over te schakelen op een plantaardig dieet. Er zijn in Amerika al cardiologen die hun patiënten de keuze geven tussen een operatie of een aangepast dieet.

Ik weet wel waar ik voor zou kiezen. Sterker nog, ik kies nu al voor een plantaardig dieet om te voorkomen dat ik ziek word. En jij?

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.